bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Andet :: Andre emner
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Findes der nationale nødkanaler/frekvenser i danmark på VHF/UHF?
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Michael N. M.
søn 06. jul 2014, 16:17
Registeret medlem #5109
Oprettet: søn 06. jul 2014, 15:45
Indlæg: 3
Hej, jeg er totalt ny i radio området. Jeg har end ikke en licens og jeg ved heller ikke om det er noget der kommer til at interesser mig nok til jeg søge en.

Jeg har fået en kina radio af mærket Baofeng, model UV-5R. Jeg ved godt det ikke er en scanner men en transciver, men jeg tænker I om nok om andet kan hjælpe mig i den rigtige retning.

Det jeg er interesseret i, er om der er nationale frekvenser som kan bruges i tilfælde af et totalt nationalt strømsvigt, f.eks. til storm varsel eller andre former for udmeldinger fra myndighederne til befolkningen på VHF eller UHF? Eller vil den slags foregå på udelukket på FM?

Er der nødkanaler som bliver aflyttet af myndigheder, som befolkningen kan gøre brug af, igen i tilfælde af det værende den eneste mulighed?

Sidst, jeg har læst lidt på erhvervstyrelsen ang erhvervelse af licens.. kan det virkelig passe det koster 5-6-700kr og at man som sjællænder skal helt til fyn for at tage den? Plus, hvor får man fat i pensum?

Tak for jeres tid og hjælp.

Hilsen Michael
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
søn 06. jul 2014, 17:58

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Nej der findes ingen specielle frekvenser til udmeldinger fra myndighederne. Den slags foregår via Danmarks Radios FM-kanaler.
Der findes nødkanaler på flybåndet og det maritime VHF-bånd, men de er ikke beregnet til generelle katastrofesituationer.

Amatørradioprøver afholdes med mellemrum forskellige steder i landet. Næste gang i Frederikssund. Se link hvor der også er links til vejledningen med pensumliste og link til gebyrlisten.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Michael N. M.
søn 06. jul 2014, 23:24
Registeret medlem #5109
Oprettet: søn 06. jul 2014, 15:45
Indlæg: 3
Tak for det hurtige svar, Per.

Ved du om det er hensigten man finder pensum tekst på egen hånd, f.eks. på biblioteket eller findes der et samlet værk man kan låne på biblioteket?
Tilbage til toppen
Michael N. M.
søn 06. jul 2014, 23:40
Registeret medlem #5109
Oprettet: søn 06. jul 2014, 15:45
Indlæg: 3
Jeg har fundet pensum materialet via amatorradio.dk/Side_140.htm for information og via de links der findes i sidens Links sektion, under diverse.

Jeg takker for hjælpen.
Tilbage til toppen
trylleklovn
tir 08. jul 2014, 12:40
OZ3SR
Registeret medlem #3929
Oprettet: tir 20. okt 2009, 15:12
Sted: Nakskov
Indlæg: 328
Du kan let få en radioamatør D licens - som giver dig mulighed for at bruge din nyerhvervede radio på radioamatørfrekvenserne. Kig på link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf