bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Andet :: Andre emner
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Russisk radar glimter som sol-strejf i en vand-pyt :)
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
JEL
lør 22. feb 2020, 23:39
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Hvem sagde scanner-lytning ikke kan være romantisk?

Forleden faldt jeg over denne udsendelse på HF-båndet, som jeg syntes var interessant rent visuelt fordi den viste hvordan atmosfæren har en levende og dynamisk indvirkning på radio-signaler.

Det mindede mig lidt om hvordan sol-lys glimter i overflade på havet eller en sø når der er små bølger :)
Det er jo grundlæggende den samme mekanisme.

Jeg er så senere blevet fortalt at signalet stammer fra en Russisk "29B6 Konteyner" radar.

Og det fik mig til at tænke lidt over hvorfor den ikke altid er tændt.

Det kan selvfølgelig være noget så banalt som at Russerne ikke har råd til strøm-regningen de ville få hvis den kørte 24/7, men jeg forestiller mig alligevel at årsagen nok er en anden :)

Hvis den giver et godt overblik... så er det jo lidt underligt at de frivilligt slukker for dette overblik og dybest set gør sig selv mere sårbare overfor territorial-overtrædelser i de perioder hvor den er slukket.

Men bortset fra det, så synes jeg video'en er interessant mest pga det visuelle her at man kan se meget direkte hvor levende himlen er :)
Rent teknisk falder det nok under definitionen "frequency selective fading" (Hvis man skal google efter det)

"Som sol-strejf i en vand-pyt" :)

Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf